Zapraszamy na wyjątkowy koncert noworoczny w Piotrkowie Trybunalskim w kościele akademickim pw. Matki Bożej Śnieżnej w piątek 12 stycznia o godz. 18:30 (koncert będzie poprzedzony Mszą Św. o godz. 18:00). Wstęp wolny.
Kolędy są ważnym elementem bożonarodzeniowej tradycji w wielu państwach. Niektóre z tych pieśni stały się znane na całym świecie, a ich słowa przetłumaczono na kilkadziesiąt języków, jak np. jedną z najsłynniejszych kolęd, pochodzącą z Austrii, Cichą noc.
W Polsce tradycja śpiewania kolęd znana już była w XIII w. Pierwsze polskie pieśni bożonarodzeniowe pochodzą z XV w. Najstarsza zachowana polska kolęda, pochodząca z 1424 r., zaczyna się od słów „Zdrow bądź, krolu anjelski”. Melodie polskich kolęd różnią się między sobą. Niektóre z tych pieśni są wesołe i energiczne, a inne powolne, uroczyste i dostojne. W wielu kolędach możemy rozpoznać rytmy polskich tańców ludowych, np. kujawiaka (Jezus malusieńki) czy poloneza (Bóg się rodzi, W żłobie leży).
Do utworów o tematyce bożonarodzeniowej należą także pastorałki. Są to lekkie, skoczne piosenki, które opowiadają najczęściej o wiejskich obyczajach i przygodach pasterzy, odwiedzających małego Jezusa (np. Przybieżeli do Betlejem). Kolędy i pastorałki są najczęściej utworami anonimowymi. Teksty i melodie tych pieśni były początkowo przekazywane drogą ustną, z pokolenia na pokolenie. Dopiero po wielu latach zostały spisane. Z tego powodu powstały różne wersje tych samych utworów.
W naszym koncercie, pragniemy przybliżyć państwu paletę piękna i różnorodności kolędowego repertuaru.
W KONCERCIE WYSTĄPIĄ:
Kapela FAKIRY
Powstała w 1976 roku. Kapela dość szybko wytworzyła sobie swoisty styl, opierając się głównie na twórczości własnej. Repertuar stanowią piosenki wynikające z obserwacji rzeczywistości, śmiesznostek, przywar i uroków życia. Stylistycznie nawiązuje do muzyki folkloru miejskiego. Mocną stroną Kapeli są jej teksty, których autorem jest Stanisław Kabziński. Inteligentne, osobiste, doskonale opisują współczesną rzeczywistość. Bez popadania w banał, celnie puentują to, z czym każdy z nas spotyka się na co dzień. Muzykę tworzą członkowie Kapeli. Twórczość stylistycznie nawiązuje do muzyki folkloru miejskiego.
Kapela FAKIRY otrzymała odznakę „Zasłużony dla kultury polskiej” oraz została odznaczona przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego Medalem Zasłużony Kulturze – Gloria Artis.
RAFAŁ SONGAN – baryton
Wieloletni solista Teatru Wielkiego w Łodzi.
Debiutował w „Czarnej masce” Krzysztofa Pendereckiego wystawianej w Teatrze Wielkim Operze Narodowej w Warszawie, gościnnie występuje także na scenach operowych: Bydgoszczy, Krakowa, Wrocławia, Szczecina czy Bytomia. Półfinalista konkursu Luciano Pavarottiego w Modenie oraz konkursu Belvedere w Wiedniu. Laureat Międzynarodowego Konkursu Wokalistyki Operowej im. Adama Didura w Bytomiu Śpiewał m. in. w Niemczech, Francji, Belgii, Holandii, Danii, Włoszech, Anglii, Szwajcarii, Irlandii Pn., Rosji, Macedonii, na Ukrainie, Tajwanie i Martynice. Brał udział w prapremierze „Wyrywacza serc” Elżbiety Sikory, opery Borisa Viana wystawionej na scenie Opery Narodowej w Warszawie w reżyserii Mariusza Trelińskiego, a w roku 1997 wystąpił w paryskiej realizacji tego przedstawienia w Centre Georges Pompidou.
Współpracuje z wieloma krajowymi orkiestrami filharmonicznymi i operowymi. Wykonuje repertuar operowy, operetkowy, musicalowy oraz światowe przeboje.
W swoim dorobku artystycznym posiada m. in. partie:
Nabucco w Nabucco G. Verdiego
Makbet w Makbecie G. Verdiego
Renato w Balu maskowym G. Verdiego
Hrabia di Luna w Trubadurze G. Verdiego
Amonastro w Aidzie G. Verdiego
Escamillo w Carmen G. Bizeta
Figaro w Cyruliku sewilskim G. Rossiniego
Sharpless w Madama Butterfly G. Pucciniego
Marcello w Cyganerii G. Pucciniego
Enrico w Łucji z Lammermoor G. Donizettiego
Belcore w Napoju miłosnym G. Donizettiego
Alfino w Rycerskości wieśniaczej P. Mascagniego
Tonio w Pajacach R. Leoncavalla.
MARCIN WERNER – fortepian
Kompozytor, dyrygent, pianista. Absolwent Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi, gdzie ukończył kolejno – uzyskując dyplomy licencjata i magistra sztuki – kierunki: fortepianu, kompozycji i dyrygentury symfoniczno-operowej. Laureat krajowych i międzynarodowych konkursów kompozytorskich i wykonawczych. Od 2016 roku związany na stałe z Teatrem Wielkim w Łodzi, gdzie pracuje jako pianista-korepetytor oraz z macierzystą uczelnią, w której prowadzi wykłady z orkiestracji. Od 2019 roku dyrygent Akademickiej Orkiestry Politechniki Łódzkiej.
Dyrygował w kraju i za granicą (Włochy, Ukraina, USA), wykonując utwory z repertuaru klasycznego, operowego, filmowego i rozrywkowego, a także dokonując światowych prawykonań utworów muzyki współczesnej, w tym również własnego autorstwa. W swoim dorobku posiada ponad 50 kompozycji orkiestrowych, kameralnych i solowych, ponad 300 aranżacji muzyki poważnej, rozrywkowej i filmowej, w tym około 200 na duże składy orkiestrowe.
Jako pianista zagrał ponad 100 koncertów w Polsce jak i za granicą (USA, Słowacja, Maroko), występując zarówno w formie solisty, jak i kameralisty. Na co dzień współpracuje z wokalistami operowymi i rozrywkowymi, występując m. in. na scenie kameralnej Teatru Wielkiego w Łodzi.
KRZYSZTOF ŚLIWIŃSKI – saksofon
Saksofonista, klarnecista, muzyk jazzowy. Absolwent Łódzkiej Akademii Muzycznej. Gry na saksofonie uczył się od najlepszych pedagogów i jazzmanów w Polsce – Henryka Miśkiewicza, Piotra Barona, Adama Wendta. Współpracował z Teatrem Wielkim w Łodzi oraz Teatrem Muzycznym, również w Łodzi.
Koncertuje w całej Polsce, w największych klubach muzycznych. Zajmuje się muzyką rozrywkową (jazz, chillout, house, pop). Dzięki umiejętności improwizacji, odnajduje się w każdym gatunku muzycznym. Koncertuje solo (Saxophone Show), tworzy duet z DJ (Live Act), a także jazz – popowy zespół muzyczny. Gra na unikalnym, jedynym w Polsce czarnym saksofonie altowym (The Black Sax), który w połączeniu z umiejętnościami muzyka zapewnia unikalny, najlepszej jakości wielobarwny dźwięk i niepowtarzalny wygląd. Swą muzykę wykonuje również na saksofonie tenorowym (ciepły nastrojowy dźwięk), sopranowym (charakterystyczny, wyższy delikatny ton), klarnecie (instrument do muzyki Dixiland.